Stefan Belderbos

Installaties, rituelen en performancekunst

fotografie

In al mijn kunstprojecten speelt fotografie een belangrijke rol. Vaak gaat het om geënsceneerde fotografie. De eerste foto’s, nog voor het photoshop tijdperk, ontstonden als performances zonder publiek in het atelier. Met diaprojecties, meervoudige belichting en sandwichdia’s kon ik de beelden aanpassen. De recente foto’s van het Friese landschap zijn geconstrueerd uit meerdere beelden. Vlakken van karton en papier schemeren soms door het landschap heen.

Aan bijna elke theatervoorstelling, performance of installatie ligt een foto- of diaserie aan ten grondslag. Deze beelden werden bijvoorbeeld getoond als projecties of werden onderdeel van een film. Verschillende foto’s kregen na afloop van het project een tweede leven: zij werden gepubliceerd in boeken en tijdschriften, of werden onderdeel van een (reeks) foto exposities. Daarnaast werden zij aangekocht door particulieren.

Publicaties van foto’s

Uncover my Lord:
O.a. in de tentoonstellingscatalogus Eeuwig Kwetsbaar 1998), HN (jrg 54, nr 12, maart 1998, cover), De Roerom (jrg. 22, nr. 7, maart 2008), Jota (jrg 12, maart 2000), tijdschrift Reflexief (jrg 6, nr. 3, 2008), tijdschrift Schrift (jrg 52, nr. 3, 2020). De fotoserie reisde ook langs religieuze musea in Nederland, Duitsland en België.

He’s mine all mine
In het boek De Crux (C. Dekker en R. Sonneveld (red.) 2010), in tentoonstellingscatalogus Kruisigingen (museum Hillesluis, Rotterdam 1998).

Jesus’ blood never failed me yet:
O.a. in Trouw (22 januari 2000) en op posters en flyers ter aankondiging van de performance.

Innocencius
Op de cover van het boek De nieuwe priesters (P. Chatelion Counet (red.) 1999).

Pingjumer Gulden Halsband (Dijk vol dromen)
De foto is te zien in het dorp Pingjum (buitenmuur café de Hollandse Kus).

© 2020 Stefan Belderbos

Thema door Anders Norén