Stefan Belderbos

Installaties, rituelen en performancekunst

Jesus’ blood never failed me yet

De performance Jesus’ blood never failed me yet werd begin 2000 gepresenteerd in drie kerken en had de vorm van een kerkdienst.

In deze performance werd de viering van het avondmaal gecombineerd met een verbeelding van het laatste oordeel. Twee teksten, die werden voorgelezen tijdens de performance, vormden het inhoudelijke uitgangspunt. Uit het bijbelboek CorinthiĆ«rs werden Jezus’ instellingswoorden van het avondmaal gelezen, gevolgd door een Tibetaanse mythe, opgeschreven door de ontdekkingsreizigster Alexandra David Neel, waarin volgens een oud ritueel een dode tot leven wordt gewekt.

Dagblad Trouw schreef over de performance:

Toch heeft dit kunstproject het aanzien van een alternatieve kerkdienst. Een dienst die in de kerken van verschillende signatuur zal worden opgevoerd, in zowel een vrijzinnig hervormde, katholieke als oecumenische kerk. Een mysterieuze sfeer wordt geschapen door slepende elektronische muziek en enorme ‘diaprojecties van christelijke personages: engelen, duivels, een Jezus en twee Maria’s. Een koor zingt, het publiek kan meezingen. Een priesterfiguur leest een Bijbeltekst voor. Na afloop is er een maaltijd van brood en wijn. Juist door de herkenbaarheid van de rituelen springen de verschillen met een gewone dienst des te scherper in het oog. De priester is geblinddoekt. De engelen zijn angstaanjagend, de duivels hebben iets aandoenlijks. En wie zich Jezus Christus voorstelde als strenge meester of zachte troostbrenger, zal even moeten slikken bij de licht-uitdagende blik van Belderbos’ gladgeschoren Jezus. Dit is Het laatste Oordeel volgens Stefan Belderbos‘. 

Martijn Pieck schreef voor deze performance een drietal composities. Het Utrechtse koor Sophies Voice zong een aantal religieuze liederen waarin verschillende geloofsopvattingen tot uitdrukking werden gebracht.

Jesus blood never failed me yet werd uitgevoerd in de Antoniuskerk Utrecht, Centrum Vrijburg, Amsterdam, en in de Janskerk, Utrecht.

Artikelen over de performance verschenen o.a. in dagblad Trouw, Kerk in de Stad, het Stadsblad en het parochieblad van de Antoniusgemeente.

Verder Bericht

Vorige Bericht

© 2020 Stefan Belderbos

Thema door Anders Norén